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Il suffisait de pousser la porte…

Open Book On Wood Background - Photo © Robert Marfin / Photos.com« J’intitule cette confession : le retour du bonheur. J’entends par-là le retour à l’enfance. Cela n’est pas seulement que j’ai revécu mon enfance sur le divan, c’est que je l’ai libérée et maintenant elle est avec moi tout le temps. Quand je suis dans le jardin, je retrouve les plantes, les arbres, les fleurs de mon enfance et je n’hésite pas à leur parler. Avec les animaux aussi, j’ai cette intimité qu’ont d’emblée les enfants.

Enfin cela m’a rapprochée des gens. C’est toujours difficile, si délicat, si fragile, l’approche d’autrui, froissé pour un rien ! Toutefois, dès que je suis en face de quelqu’un, quels que soient son âge ou sa fonction, c’est à l’enfant en lui que je m’adresse avec confiance et je sais qu’il va me répondre. Il est parfois un peu surpris, puis cela se dénoue !

[...]

Toute différence de milieu, d’éducation, abolie, ils me confient sur-le-champ le meilleur d’eux-mêmes. Leurs craintes, aussi. C’est que nous nous retrouvons liés par nos enfances respectives, l’enfant en nous peut à nouveau donner libre cours à son émerveillement, sa joie d’exister, son envie d’aimer tout le monde. Et son besoin d’être rassuré par son prochain.

A ce moment-là, tout s’allège, des deux côtés.

C’est en cela que peut consister le bonheur et il nous attend derrière l’une des portes de notre être. Pendant des années, j’ai fait toujours le même rêve, que je confiais à l’analyste sans arriver à l’interpréter : soudain, dans mon appartement ou une maison, je poussais une porte qui m’était familière pour m’apercevoir qu’elle ouvrait sur un jardin, qui s’étendait à l’infini ! Alors je me disais : « Mais je l’avais toujours su que ce jardin était là ! » Sous-entendu : pourquoi ai-je attendu si longtemps pour y pénétrer ? Pour devenir qui je suis ?

L’analyse travaille à sa façon sur les portes et serrures, on essaie l’une après l’autre toutes les clés de l’énorme trousseau, semblable à celui des geôliers, qui s’alourdit d’année en année à notre ceinture (les clés des « non-dits »), pour s’apercevoir qu’on se donne un mal bien inutile, il suffisait de pousser la porte, elle était ouverte…

On n’y avait pas pensé, ou alors on avait peur ! J’ai eu si peur ! De quoi ? Je crois que c’était de rien.

Du bonheur, peut-être. »

Madeleine Chapsal, Le retour du bonheur (1990)

 

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You must learn one thing…

Open Book On Wood Background - Photo © Robert Marfin / Photos.com

“When your eyes are tired
the world is tired also.

When your vision has gone
no part of the world can find you.

Time to go into the dark
where the night has eyes 
to recognize its own.

There you can be sure
you are not beyond love.

The dark will be your womb
tonight.

The night will give you a horizon
further than you can see.

You must learn one thing: 
the world was made to be free in.

Give up all the other worlds
except the one to which you belong.

Sometimes it takes darkness and the sweet
confinement of your aloneness
to learn

anything or anyone
that does not bring you alive

is too small for you.”


David Whyte, Sweet Darkness, in: The House of Belonging (1996) 
 

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Did You Used to be R.D. Laing? (Full Documentary)

Video (EN, 1 h 32 min)

Did You Used to be R.D. Laing? (1989)

Full documentary portrait of Ronald David Laing (1927-1989) filmed in Vancouver by Kirk Tougas and Tom Shandel during the last two years of Laing’s life.

Released on Channel Four (UK) in October 1989.

Source: www.youtube.com/watch?v=86t5GWB5qRY

Film introduction:

“Scottish psychiatrist R.D. Laing gained a reputation in the late 1960′s for his radical objection to conventional psychiatry.

His early books “The Divided Self” and “The Politics of Experience” questioned the right of society to proclaim itself sane and others mad.

Protesting the “outrageous violence” inflicted on patients by drastic therapies like electric shock, he generated controversy with his willingness to try psychedelic drugs, meditation, and other unconventional techniques in search of a healing common ground between doctor and patient.

Now in his early 60′s, after some 35 years of professional practice, he agreed to be videotaped in public lectures and private conversations, giving this portrait of Ronald David Laing, psychiatrist.”

DVD Description:

“Drawing on stories from Laing’s own life and from his patients’ experiences, and following him through a series of lectures and workshops, the film presents a portrait of the radical psychiatrist as an engaging, witty and irreverent character.

Laing shares his insights into the art of therapy, the lies we tell each other in the name of love, the recurring patterns of behavior that sometimes can be traced to birth, and the regrettable human instinct to suppress any behavior and thought that is strange or disturbing.

The film reveals its subject as a thinker of great originality and genius whose compelling charisma and gusto made him an equally effective storyteller and prankster.”

Reviews:

“The film itself is a fine example of the subtle directness and simplicity that Laing asks for, being at once convivial and co-present.” — The Guardian

“Fascinating profile of the radical psychiatrist, the viewing surprise of the week.” — The Sunday Times

“Laing is pure pleasure to watch, a huge spirit, genuinely loving and completely honest. This portrait of him is completely inspiring.” — The Vancouver Sun
 

Posted in: Psychothérapie (EN)

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Celibidache’s Garden / Le jardin de Celibidache (1996)

Video (FR/GER, 2 h 15 min / 2 h 27 min)

Sergiu Celibidache’s Garden / Le jardin de Celibidache (1996)

“A portrait of the famous soul and respected classical music conductor and composer Sergiu Celibidache (1912-1996)”

Produced and directed by his son Serge Ioan Celebidachi

Source: www.youtube.com/watch?v=9lJsaMwNUCA

Musical selections include:

BRUCKNER: Symphony no. 9 in D minor (w/ Münchner Philharmoniker)

BARTOK: Concerto for orchestra – BEETHOVEN: Quartet in D major, op. 18, no. 3 – HAYDN: Symphony no. 92 in G major, “Oxford” – MOZART: Quartet in D minor, K. 421 – MOZART: Symphony in C major, “Jupiter”, K. 551 – MOZART: Requiem in D minor, K. 626 – SCHUBERT: Symphony no. 5 in B flat major

Posted in: Musique classique, Spiritualités (FR)

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Adyashanti – Welcome To Reality (2005) (excerpt)

Video (EN, 9 min)

Adyashanti – Welcome To Reality (2005) (excerpt)

“There is only one true inevitability, it’s: you can’t avoid your true nature forever. It’s not possible. [...] You can’t avoid yourself indefinitely. You can do it for a damn long time — but you can’t do it indefinitely.” (Adyashanti @1:30)

Recorded on August 20, 2005 in Santa Cruz, CA.

Source: www.youtube.com/watch?v=lFX9_HboI4c

Heart design - Photo © Unknown / RGBStock.com
Liens utiles (en anglais) :

Adyashanti / Official website - www.adyashanti.org
Adyashanti / Sounds True
- www.soundstrue.com/shop/authors/Adyashanti

 

Posted in: Développement personnel (EN), Spiritualités (EN)

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Il est écrit ou dit quelque part…

Open Book On Wood Background - Photo © Robert Marfin / Photos.com« Il est écrit ou dit quelque part, je ne me rappelle plus où, que si tu gagnes la terre entière mais pour te perdre toi-même, ton gain n’est qu’une couronne autour d’un front fêlé. »

Henrik Ibsen, Peer Gynt (1867)

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Il y a toujours des raisons d’être fou…

Open Book On Wood Background - Photo © Robert Marfin / Photos.com
« Il y a toujours des raisons d’être fou, et ces raisons sont toujours respectables. »

Henry de Montherlant, Le cardinal d’Espagne (1960)

 

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Le véritable esprit de révolte…

Open Book On Wood Background - Photo © Robert Marfin / Photos.com


« Le véritable esprit de révolte consiste à exiger le bonheur ici, dans la vie. »

Henrik Ibsen, Les revenants (1881)

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Sergiu Celibidache on his Philosophy of Music

Video (FR, ENG SUBS, 31 min)

The conductor Sergiu Celibidache (1912-1996) talks about his Philosophy of Music

Interview in French, with English Subtitles

Source: www.youtube.com/watch?v=SthKs40ClCY

Posted in: Musique classique

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